7 کاربرد برش با لیزر در صنعت

کاربرد برش با لیزر به دلیل کیفیت و دقت بالای برش روز به روز در حال گسترش است .امروزه تکنولوژی برش لیزر در بسیاری از صنایع نفوذ کرده است و کاربرد های گوناگونی در این صنایع دارد. استفاده از این روش به حدی گسترش پیدا کرده است که بسیاری از روش ها مورد استفاده قرار نمی گیرند. در این مطلب قصد داریم برخی از کاربرد های برش لیزری را بیان کنیم و ببینیم این روش در چه زمینه هایی کاربرد دارد.

برخی از کاربرد برش با لیزر در صنایع مختلف

1. برش لیزری در صنایع خودرو سازی

قطعات خودرو، قطعاتی هستند که ساختار پیچیده ای می باشند و بدون طراحی و ساخت آن ها نیز با پیچیدگی همراه است. استفاده از برش لیزری و دستگاه هایی که از این روش استفاده می کنند، ساخت این قطعات را بسیار راحت تر از قبل کرده است.
اما توجه داشته باشید که تمامی قطعات خودرو ها را نمی توان با استفاده از این روش تولید کرد. از برش لیزی معمولا برای ساخت قطعاتی استفاده می شود که طراحی و ساخت آن ها بسیار ظریف باشد.
به عنوان مثال در خودرو ها قطعات هیدروفرمینگ با استفاده از برش لیزری تولید می شود.

2. برش لیزری در صنایع پزشکی

برش لیزری در صنایع پزشکی نیز کاربرد دارد. این دستگاه به صنعتگران در این زمینه کمک کرد تا امکان ساخت لوازمی که پیش از استفاده از روش برش لیزری امکان پذیر نبود، فراهم شود.
در صنایع پزشکی از برش لیزری بسیار استقبال شد، چرا که این روش از دقت بسیار بالایی برخور دار است و صنعت گران نیاز داشتند که طراحی تجهیزات پزشکی کاملا بدون نقص باشد و شناسه گذاری و درج علامت بر روی آن ها با دقت بالایی انجام شود.
همچنین حکاکی با استفاده از برش لیزری نیز در صنایع پزشکی کاربرد دارد.

3. برش لیزری در دکوراسیون و طراحی داخلی

از دیگر کابرد های برش لیزری، استفاده از آن در طرحی داخلی و دکوراسیون می باشد. با کمک این روش طراحان می توانند بسیاری اشکال و طرح های پیچیده و زیبا را در دکوراسیون داخلی خانه ها و همچنین در مکان های عمومی ایجاد کنند.
ایجاد چنین طرح هایی بدون استفاده از دشتگاه های برش لیزری در بسیاری از مواقع می تواند بسیار سخت و زمان بر و یا حتی غیر ممکن باشد. برخی از کاربرد های برش لیزری در این زمینه شامل زیبا سازی فضای داخلی هتل ها، رستوران ها، کافی شاپ ها، خانه ها و غیره نیز می شود.
بنابراین استفاده از دستگاه های برش لیزری باعث شد تا نقاشان و طراحان بتوانند تمامی طرح های ساده و پیچیده را با دقت و کیفیت بالا تر و در زمان کوتاه تری ایجاد کنند.

کاربرد برش با لیزر
کاربرد برش با لیزر

4. برش لیزری در صنعت چوب

در صنعت چوب نیز از برش لیزری استفاده می شود و کاربرد دارد. بسیاری از درب ها و میز هایی که بر روی آن ها طرح های پیچیده و زیبا وجود دارد با استفاده از دستگاه های برش لیزری ایجاد شده اند.
طرح هایی که بر روی وسایل چوبی ایجاد می شوند بسیاری ظریف هستند و طراحی آن ها نیازمند دقت بالایی می باشد.
از آنجایی که دستگاه های برش لیزری در برش و ایجاد طرح ها دقت بالایی دارند و درصد خطا را بسیار کاهش می دهند؛ گزینه ایده آلی برای استفاده در این صنعت می باشند.

5. برش ورقه ها و مواد لاستیکی

یک کاربرد برش با لیزر ، برش ورقه ها و موادی است که از جنس لاستیک می باشند. بسیاری از واشر ها که در وسایل مختلف مورد استفاده قرار میگیرند با استفاده از برش لیزری ایجاد شده اند.
در برش ورق های لاستیکی، بخش زیادی از مواد اولیه مورد استفاده قرار میگیرد و درصد بسیار کمی از آن هدر می رود.
در روش های قدیمی برای برش ورق های لاستیکی به تعداد زیاد، از قالب های فلزی استفاده می شد. از این رو افراد مجبور به صرف زمان و هزینه برای تولید این قالب ها نیز می شدند.
اما امروزه با استفاده از دستگاه های برش لیزری تنها با دادن طرح اولیه به دستگاه به راحتی میتوان ورق ها را برش داد و طرح مورد نظر را ایجاد کرد.
در نتیجه استفاده از برش لیزری برای برش ورق های لاستیکی باعث صرفه جویی در هزینه تولید و زمان نیز می شود.

6. کاربرد برش با لیزر در برش پارچه و چرم

تمامی لباس ها، کفش ها، کیف ها و غیره که می پوشیم و از آن ها استفاده می کنیم از پارچه و چرم ایجاد شده اند. برش لیزری حتی در این زمینه نیز استفاده می شود و کاربرد هایی دارد. از برش لیزری هنگامی که تولیدکنندگان در کارگاه ها قصد ایجاد طرح های پیچیده را به تعداد زیاد بر روی پارچه ها دارند استفاده می شود.
استفاده از برش لیزری طرح های مورد نظر را در زمان کوتاهی ایجاد کرده و از هدر رفتن مواد اولیه نیز جلوگیری می کند.

7. برش برد های الکترونیکی با استفاده از برش لیزری

برد های الکترونیکی از مهم ترین قطعات در اکثر وسایل و سیستم برقی می باشند. از برش لیزری برای برش و سوراخکاری بر روی این برد ها استفاده می شود. امروزه استفاده از روش برش لیزری جایگزین روش های مکانیکی مانند دستگاه CNC شده است. 

به طور کلی برش لیزری کاربرد های فراوانی در بسیاری از صنایع و زمینه های مختلف دارد. این تکنولوژی باعث شده است که کار افرادی که در این صنایع مشغول به فعالیت هستند بسیار راحت تر و ایمن تر از گذشته شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *