7 مزیت حکاکی روی فلزات با لیزر

حکاکی روی فلزات با لیزر امروزه بسیار گسترش پیدا کرده و در صنایع مختلفی نفوذ کرده است. حکاکی بر روی فلزات با لیزر در زمینه های مختلفی مانند تولید محصولات الکتریکی، تولید لوازم جانبی خودرو، صنعت، موسسات تبلیغاتی و غیره کاربرد دارد.
ما در این مطلب قصد داریم نکاتی را در رابطه با این روش از حکاکی بیان کنیم. از این روش از حکاکی می توان بر روی سطوح و فلزات مختلفی و همچنین سطوح غیر فلزی نیز استفاده کرد. اما حکاکی با استفاده از این روش بر روی برخی فلزات بهتر انجام می شود و کاربرد های بیشتری دارد. برخی از این فلزات شامل فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، تیتانیوم، برنج و غیره می شود.

مزایای حکاکی روی فلزات با لیزر

1. حکاکی روی فلزات با لیزر دقت بالایی دارد

حکاکی روی فلزات با لیزر از دقت بالایی برخوردار است. این مورد یکی از مزیت های مهم حکاکی با استفاده از لیزر می باشد.
از این رو چنین مزیتی باعث می شود شما این امکان را داشته باشید که بتوانید طرح های بسیار پیچیده و سخت را بر روی سطح فلزی خود ایجاد کنید.
همچنین به دلیل بالا بودن دقت در این روش می توانید طرح مورد نظر خود را بر روی سطوح بسیار کوچک نیز ایجاد کنید.

حکاکی روی فلزات با لیزر
حکاکی روی فلزات با لیزر

2. ویژگی تکرارپذیری

حکاکی با لیزر بر روی فلزات با استفاده از دستگاه های پیشرفته ای انجام می شود که می توان هر نوع طرح پیچیده و ساده ای را در هر اندازه و تعدادی که نیاز است ایجاد کرد.
جالب است که بدانید این دستگاه ها دارای قابلیت تکرار می باشند و می توانند تمامی این طرح ها را به صورت کاملا یکسان و هم اندازه در تعداد دلخواه ایجاد کنند.

3. سرعت بالا در حکاکی

حکاکی روی فلزات با لیزر دارای سرعت بالایی در مقایسه با سایر روش ها می باشد.اما بالا بودن سرعت عمل در حکاکی باعث نمی شود که کار با کیفیت پایین تری انجام شود؛ بلکه طرح ها با تمام جزئیات و اندازه هایی که برای آن ها در نظر گرفته شده است ایجاد می شوند.
این مزیت باعث می شود طرح ها در زمان کوتاه ترین زمان ایجاد شوند و در وقت افراد بسیار صرفه جویی شود، در حالی که در سایر روش ها ایجاد چنین طرح هایی ممکن است روز ها و یا هفته ها طول بکشد.

4. اتوماتیک بودن

در حکاکی بر روی فلزات با استفاده از روش لیزری نیازی نیست که شما طرح های را به صورت ایجاد کنید. دستگاه هایی که مجهز به لیزر می باشند و از این روش استفاده می کنند کاملا به صورت اتوماتیک طراحی شده اند.
این ویژگی باعث می شود تا تمامی طرح ها به صورت خودکار ایجاد شوند. به این صورت که شما فقط طرح، اندازه و تعداد موردن نظر خود را در دستگاه وارد کرده؛ و سپس دستگاه به صورت خودکار شروع به ایجاد طرح ها می کند.
این ویژگی همانند مورد قبلی باعث صرفه جویی در زمان می شود و از هدر رفتن وقت جلوگیری می کند.

5. ایجاد طرح های با کیفیت

از جمله مزایای حکاکی روی فلزات با لیزر ایجاد طرح های با کیفیت بالا و تولید محصولات با کیفیت می باشد. در این روش طرح ها کاملا دقیق و طبق اندازه های تعیین شده و با بهترین کیفیت ایجاد می شوند.
کیفیت بالای طرح ها تولید شده و همچنین مزیت های دیگری همچون سرعت و دقت بالا در این روش که قبل تر به آن ها نیز اشاره کردیم باعث می شوند تا شما بتوانید طرح ها و محصولات خود را به صرف زمان و هزینه کمتر و البته با کیفیت بسیار بالا ایجاد کنید.

6. حکاکی بدون تماس با سطوح

در سایر روش های حکاکی بر روی فلزات معمولا دستگاه ها به صورت مستقیم با ورق فلزی برخورد می کنند. این موضوع باعث می شود تا در حین حکاکی به دلیل حرارت و گرمای ایجاد شده توسط دستگاهف سطح مورد نظر دچار تغییر حالت فیزیکی شود و آسیب ببیند.
اما در روش لیزری دستگاه هیچ گونه تماسی با سطح برقرار نمی کند و عمل حکاکی با استفاده از اشعه لیزر و با داشتن مقداری فاصله از سطح انجام می شود.
این امر باعث می شود محصول و طرح نهایی کاملا بدون خط و خش و با کیفیت بسیار بالا تولید شود.
همچنین عدم برقراری تماس باعث افزایش طول عمر محصولات تولید شده نیز می شود زیرا همانطور که گفتیم در صورت برخورد دستگاه با سطوح، طرح ها و محصولات تولید شده دچار آسیب می شوند.

7. صرفه جویی در انرژی

از مزیت های حکاکی روی فلزات با لیزر ، مصرف پایین انرژی آن می باشد. این موضوع همواره برای صنعتگران و تولیدکنندگان دارای اهمیت می باشد.
مصرف پایین انرژی در این روش از حکاکی در هزینه های برق و گاز صرفه جویی می کند. از این رو چنین مزیتی آن را به یکی بهترین گزینه ها برای صنعتگران و غیره تبدیل می کند.
حکاکی بر روی فلزات با استفاده از لیزر همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم امروزه در زمینه ها و صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد و کاربرد دارد.

ما در این مطلب تنها برخی از مزایای حکاکی روی فلزات با لیزر را بیان کردیم و امیداریم که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد و توانسته باشیم شما را با حکاکی بر روی فلزات با لیزر و مزایای آن آشنا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *